• Nurhilal Önür

Sanatın Vahşileri

Sanat tarihinde şaşkınlık uyandıran fakat aynı zamanda kısa ömürlü olmuş bir bölüm vardır. Bu kısacık bölüm 1905’ten 1908’e kadar sürmüş, dönemin tanınmış sanat eleştirmeni Louis Vuxcelles’in akımın ressamlarına fransızca ‘’vahşi hayvanlar’’anlamına gelen ‘’fauves’’ demesiyle bu ismi almıştır.


Fovizm, 1905’te Henri Matisse’in öncülüğünde Sonbahar Salonu’nda sergilenen resimlerle ortaya çıkıyor. Matisse’e ait Lüks, Sükunet ve Zevk tablosu ilk fovist resim olarak kabul edilir.



(Henri Matisse, Lüks, Sükünet ve Zevk, 1904, Modern Sanat Müzesi, New York)



Fovist resimlerde pek ayrıntı görmeyiz. Renkler parlak, canlı ve olduğu gibi tuvale yansıtılmıştır. Resimler enerji doludur.


Henri Matisse’den sonra yakın çevresindeki arkadaşları da bu akımdan etkilendiler. Andre Derain ve Maurice de Vlaminck fovizmin öne çıkan temsilcileri oldu. Andre Derain’in canlı manzaraları dönemin yine en çok ilgiyle karşılanan eserleri arasında yerini aldı.



(Andre Derain, Londra Köprüsü, 1906, Modern Sanat Müzesi, New York)



Henri Matisse, Andre Derain gibi en önemli ressamların dışında Georges Rouault, Henri Manguin, Charles Camoin, Albert Marquet ve Jean Puy da bu akımdan etkilenen diğer sanatçılar olmuştur.

Ancak 1908’e doğru, fovizm ruhu yavaş yavaş sönmeye başladı. Kısa zaman diliminde gerçekleşmesine rağmen sanatta kalıcı bir etki yaratmayı başarmıştır.



(Henri Matisse, Yaşama Sevinci 1905-1906, Barnes Foundation)




(Maurice de Vlaminck, Taşra Partisi, 1905, Özel Koleksiyon)




(Charles Camoin, Küçük Lina, 1907, Cantini Müzesi, Marsilya)

0 yorum

İlgili Yazılar

Hepsini Gör