• Şenay Ocak

Miles Davis-Blue In Green


Miles Davis, Round Midnight Recording Session June 1956.

Don Hunstein/Sony Music Archives.



"Blue In Green" Miles Davis’in pek çok ünlü müzisyenle kaydettiği dünyaca ünlü caz albümü; 1959 yılında çıkan "Kind of Blue"da yer alan üçüncü parçadır.

"Kind of Blue" özellikle siyahilerin caz müziğe yepyeni bir soluk getirmek amacıyla bir araya gelerek kaydettikleri, onların hem siyasi görüşlerini, hem cazın ticarileşmesine karşı bir duruş sergiledikleri, ilk ve en önemli albümlerden biri olarak hala binlerce insan tarafından bilinip dinlenmektedir.

Albümde kullanılan 1940’lı yıllarda temeli atılan bu yepyeni tarz ise "cool caz", "hard bop", "bebop" olarak adlandırılmıştır. Bu tarzlara öncülük eden en önemli müzisyenler de "Kind of Blue"da toplanmıştır. Bu tarzlar hızlı ritimleri, ajiliteyi, sıra dışı melodileri, blues ağırlıklı melodileri içinde barındırmış ve uzun süreli parçaların varoluşuyla dinleyiciye yepyeni bir dünyanın kapısını aralamıştır.

"Blue" kavramının daima Miles Davis bestelerinde yoğun kullanımı, aslında savunucusu olduğu yeni duruşun bir simgesi olarak nitelendirilebilir. Çünkü Afrikalı halkın ölüm ritüellerinde, yakınlarını defnetmeden önce mavi renge boyamaları onlar için hüzün, sonsuzluk ve yeniden dirilişi simgelemektedir. Ve Miles Davis ırkçılığa karşı duruşunu, onların en eski geleneklerinden gelen bu kavramla birlikte bestelerine konu etmiştir. "Blue In Green" de onun bu anlayışını yansıttığı bestelerden biri olmuştur.

Blue In Green parçası müzikal açıdan çok farklı bir yerde müzisyenler ve görülmüş, "mod" adı verilen dizilimleri yoğun bir şekilde içinde barındırmıştır. Dorian, Mixolydian ve Lydian modlarının kullanıldığı, melodik açıdan zengin ve en beğenilen Caz şaheserleri arasında yer almış bu beste, beraberinde tartışmaları da getirmiştir.

Kind of Blue albümünde alto saksofoncu Cannonball Adderly'nin çalmadığı tek eser "Blue In Green"dir.

Beste hakkında halen şaibesini koruyan bir durum var, o da parçanın Miles Davis’e mi yoksa piyanist Bill Evans’a mı ait olduğudur. Çünkü Albüm ve LP içeriklerinde yazan, bestenin Davis’e ait olduğu bilgisinin aksine; Caz notaları için toplanan kitaplarda beste piyanist Bill Evans’a ait diye belirtilir. 1959 yılında Bill Evans Trio olarak kaydedilen albüm "Portrait In Jazz"da, beste "Evans-Davis" şeklinde belirtilmiştir.

Amerikalı Besteci Earl Zindars ise "Blue In Green"i, Bill Evans’ın en iyileri arasında diyerek röportajında belirtmiştir. Bill Evans da röportajlarında bestenin kendisi tarafından yazıldığını beyan etmiştir. Bu konuda tartışmalar arttıktan sonra ise Bill Evans, Miles Davis’in kendisinden para karşılığında bestenin isim hakkını aldığını açıklamıştır.

Gerçek her ne olursa olsun, dinlediğinizde kendinizi deniz kenarında, yemyeşil bir alanda oturup huzurun içinde bulduğunuz biricik bestelerden… Kime ait olduğunu düşünmeden evrenin ruhunda mavi ve yeşile karışmak için sık sık dinlemenizi öneririm.

Mavilik dolu yeşilliklere kavuşmak dileğiyle…

0 yorum

İlgili Yazılar

Hepsini Gör