• Merve Ulusal

İki Sanatçının Yıllar Sonraki Kavuşması


Fotoğraf: @abramovicperformance



Marina Abramovic, 1960 yıllarında ortaya çıkan vücut sanatçı akımının önemli bir temsilcisidir. Abramovic performanslarıyla fiziksel ve zihinsel potansiyelin sınırlarını zorlayan ve araştıran bir sanatçıdır. Bir vücut sanatçısı olarak, kendini parçalara ayırmış, kırbaçlamış, buz kütleleri üzerinde vücudunu dondurmuş, psikoaktif ürünler ve hafıza kaybına uğramasına yol açan kas kontrol ürünleri almıştır. Performanslarının birinde alev alan pentogramın içinde boğularak ölme tehlikesi atlatmıştır.


1974 yılında ‘’Rhythm 0’’ adlı performansında bir galerinin ortasında duruyor ve önüne çeşitli objeler yerleştiriyor. Bunlar arasında makas, tabanca, ip, zincir, gül, jilet, benzeri 72 farklı obje var. Objeler ve Marina’nın önünde ise ‘’Sanatçıya istediğinizi yapabilirsiniz’’ yazıyor. Sanatçı bu performansta kendini nesne olarak tanımlıyor. Performans sırasında izleyiciler önce Marina’ya dokunuyor, öpüyor, gülü hediye ediyor. Sonra ise vahşileşerek üstünü yırtmaya, boynunu jiletlemeye, ona korkunç derecede zarar vermeye başlıyorlar.



Studio Morra, Napoli, İtalya



Bu süre boyunca sanatçı kıpırdamıyor. Altı saat sonra birisi tabancayı eline aldığında, galeri sahibi geliyor ve gösterinin bittiğini söylüyor. Marina ise kan revan içerisinde performans konsantrasyonundan çıkıyor ve izleyicilerin üzerine yürümeye başlıyor. İnsanlar, kendi yarattıkları vahşetten koşarak kaçıyorlar.


1975’te sanatçı özel hayatını ve hareketli sanat hayatını paylaşacağı Ulay ile tanışıyor. Birlikte oldukları yirmi sene boyunca beraber yaşayıp çalışıyorlar.





Çift Relation in Time (Zamanda İlişki) adlı performanslarında izleyicisiz 16 saat boyunca saçları birbirlerine bağlı, sırt sırta kımıldamadan oturdular. Performansın 17. Saatinde 300 izleyici önünde performanslarına devam ettiler. 1980 yılında Rest Energy (Durağan Enerji) adlı performanslarında gerili bir yayı ve zehirli bir oku birlikte zapt etmeye çalıştılar.



Studio G7, Bolonya, İtalya



ROSC’ 80, Dublin, İrlanda



Light/Dark, AAA-AAA ve daha birçok performanslarını birlikte gösteren Marina ve Ulay çifti, 1988’te Ulay’ın ihaneti üzerine ayrılmaya karar verdiler.


Birlikteliklerini ruhani bir şekilde bitirmek istediler ve yıllar süren hazırlıklardan sonra 1988’de Aşıklar eseri için Çin Seddi boyunca yürüyüşe başladılar. Marina Abramovic, Çin Seddi’nin doğu ucundaki Shanhai Geçidi’nden, Ulay da Gobi Çölü yakınlarındaki batı ucundan birbirlerine doğru yürüdü. 2500 kilometreyi 90 günde yürüdüler ve ortada birleşip birbirlerine son kez baktılar, sarıldılar, dokundular ve sonunda hiç görüşmemek üzere ayrıldılar.



Ulay ve Marina Abramovic. Marina Abramovic Arşivi izniyle



21 yıl sonra, 2010 yılında Marina Abramovic New York’taki Modern Sanat Müzesi’nde açılan retrospektif sergisinde The Artist is Present (Sanatçı Burada) adlı bir performans gerçekleştirdi. Sanatçı, bir sandalyede kıpırdamadan ve tek kelime etmeden karşısına gelen insanlar ile bir dakika boyunca karşılıklı bakışarak iletişim kurdu. Bu performansı 736 saat sürdü ve bu sürede 1675 kişiyle göz teması kurdu.

Performans devam ederken Abramovic’ten habersiz ve nedeni bilinmeyen bir şekilde Ulay gelip Marina’nın karşısına oturdu. Diğer ziyaretçiler gibi 1 dakika sonunda kalkıp gitti. 21 yıl sonraki bu buluşma kendilerini ve izleyicileri gözyaşlarına boğdu.


Hayatınızın, aşk eksenindeki en anlamlı yüz ifadelerini görmeye hazır olun!




0 yorum

İlgili Yazılar

Hepsini Gör